Theories of Emotional and Behavioral Difficulties

Theories of Emotional and Behavioral Difficulties

Lectures: 52

Seminars: 0

Tutorials: 8

ECTS credit: 5

Lecturer(s): doc. dr. Šarić Marjeta, prof. dr. Kroflič Robert

- Deffinitond of emotional and behavioural difficulties
- Interdisciplinary approach to children with emotional and behavioural difficulties
- Developmental factors of pathology through concepts of nature and culture
- From anthropological deffinitons of normality/pathology to criminological deffinitons of normality/rejective behaviour
- Approaches to pedagogical deffinitons of education, reeducation, prevention, discipline, indoctrinaton, manipulation and legal dimmensions of these concepts (the question of legal and legitimization aspects of (re)education)
- Elements of the concept of moral and character education in school, legal and ethical dimmension of discipline meassures
- School as inclussive, democratic, juste and caring institution
- Medicalization of education
- Deinstitutialization of reeducation
- The development of aleternative paradigm's of reeducation (Restorative theory, reeducation through art, pet therapy ibid.)

• Kanduč, Z., Kriminologija (Stranpoti vede o stranpoteh), Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti, 1999. 306 str. ID=98152704
• Petrovec Z., Kazen brez zločina, Studia humanitatis 1998. 241 str. ID=19253341
• Kobolt, A. Izstopajoče vedenje in pedagoški odzivi. Ljubljana: Pedagoška fakulteta 2012. ID =250372864
• Kobolt, A. (ur). Moči, izzivi vizije vzgojnih zavodov. Ljubljana: Pedagoška fakulteta 2015. ID= 281284352
• Kroflič, R., Se je v vzgoji mogoče izogniti kaznovanju? Zagotovimo našim otrokom mladost brez kaznovanja (ur. Kornhauser, P. idr.). Ljubljana: Zveza prijateljev mladine Slovenije. str. 123-134. ID= 34861410
• Kroflič, R. (ur.), Kazen v šoli? Izbrani teoretski pristopi k sankcioniranju prekrškov in podpori prosocialnega ter moralnega ravnanja. (Avtorji: Robi Kroflič, Klarič Tina, Štirn Janota Petra, Stolnik Karmen, Gibbs John C., Skiba Russell, Boone Kimberly, Fontanini Angela, Wu Tony, Strussell Allison, Peterson Reece Loren, Cremin Hilary), Ljubljana: CPI 2011. ID=257014016
• Kroflič, R. O opolnomočenju in subjektifikaciji s pomočjo umetniške izkušnje. V: Rutar, D. (ur.).
Egalitarne simbolizacije življenja s posebnimi potrebami. Kamnik: CIRIUS 2018. ID=69385058
• Kroflič, R. Koncepti odzivanja na nasilje med ničelno toleranco in restorativnostjo. Šolsko polje, Letn. XXX (2019)/1-2, str. 9-27. ID=3457111
• Kroflič, Raba metafor Rv pedagogiki. V: Kroflič, R.; Vidmar, T.; Skubic-Ermenc, K. (ur). Živa pedagoška misel Zdenka Medveša. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, str. 177-194. ID=38066691
• Kroflič, R. Prosvetna politika in vzgoja v času pandemije. Sodobna pedagogika, 2020, letn. 71, št. 4, str. 28-41. ID=47845379
• Mikuš Kos, A. (2017). Duševno zdravje otrok današnjega časa. Radovljica: Didakta. ID=292030464

Relevant articles from national and foreign literature, available in the libraries and web.